23 november 2005: "Als de romeinen kerncentrales hadden...."
|
Zoeken: Transporten, Zeeland
Uitkomsten
Ballon zorgt voor opschudding
Zo'n dertig mensen protesteren bij NS station Goes tegen opnieuw een transport met brandstof uit Borssele naar de opwerkingsfabriek in La Hague. De bewaking is enorm. De dag erna wordt ontstaat er een enorme hetze als bekend wordt dat een activist van Greenpeace is aangehouden die 'iets' tussen de rails wilden begraven. 'Nederland aan ramp ontsnapt' kopt de Telegraaf. Het was een vreedzaam protest met een spandoek dat zich automatisch zou uitvouwen op de rails. Het spandoek ontvouwen ging niet door, omdat de Greenpeace-medewerker werd opgepakt na het verstoppen van het doek onder de grond. Maar het protest heeft het transport geen moment in gevaar gebracht, zo oordeelde ook de rechter-commissaris. Het doek zou zijn opgelaten op het moment dat de trein nog stilstond.
Blokkade kernafval-transport
Na zes jaar vindt er weer een transport plaats met brandstof uit de kerncentrale Borssele naar de opwerkingsfabriek La Hague in Frankrijk. Hoewel de precieze datum geheim is gehouden lukt het actievoerders van Greenpeace om zich vast te ketenen op de rails bij de kerncentrale Borssele. In de loop van de ochtend worden ze door de politie verwijderd en kan de trein met 4 uur vertraging verder.
Plutonium Borssele bruikbaar in kernwapens
Het tweede transport van de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague komt in het diepste geheim (of interesseert niemand zich ervoor?) aan bij de COVRA in Borssele. Greenpeace doet nog een symbolische actie. Omdat niemand weet wat te doen met het plutonium dat uit de brandstof wordt gehaald bij opwerking, bied Greenpeace een enorme 'kernbom' van 6 bij 2 meter aan bij de opslagplaats van hoogradioactief kernafval. De kerncentrale Borssele 'produceert' per jaar ruim 100 kilo plutonium, hetgeen, ook al wordt dat vaak tegengesproken, geschikt is voor kernbommen.
Actie tegen 1ste transport van opwerkingsfabriek terug naar Nederland
Dinsdagmiddag 28 september om 5 uur vertrekt vanuit La Hague de eerste trein met de container met opgewerkt afval richting COVRA. Op woensdagmorgen om 10.40 rijdt de trein onder zware politiebewaking het terrein van de COVRA op. Activisten van Greenpeace is het ondanks de zware beveiliging gelukt om op het terrein van de COVRA en zelfs op de HABOG te komen en te protesteren tegen opwerking en kernenergie. Het is het eerste transport dat terug komt van de opwerkingsfabriek in La Hague (met radioactief afval uit de kerncentrale van Borssele). Uit Sellafield waar het afval uit Dodewaard naar toe is gebracht voor opwerking, wordt voorlopig nog niets terug verwacht. De opwerkingsfabrieken halen bij lange na niet de geplande capaciteit.
Flinke vertraging voor afvaltransport door blokkade
Activisten van Greenpeace hebben zich vastgeketend aan de spoorlijn tussen de Covra en Goes, om het transport van radioactief te stoppen. Het is een trein met containers hoogradioactief afval van de kerncentrale in Borssele op weg naar de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague. Een stootjuk wordt door Greenpeace op de rails bevestigd om duidelijk te maken dat kernenergie een dood spoor is. Het stootjuk is om 11.15 verwijderd, maar even later zijn verderop opnieuw activisten op het spoor. Daar heeft de politie meer moeite mee en het lukt de politie niet de speciale constructie los te krijgen. Dan maar een heel stuk rails los snijden en vervangen. Dat is pas om 16.30 gelukt, waardoor het transport al met al een flinke vertraging oploopt.
Actie bij afgezette havendeel voor afval transport
Drie actievoerders worden gearresteerd bij het leuzen schilderen op de containers die in Vlissingen-Oost de haven afschermen waar de container met brandstof uit Dodewaard op het schip wordt geladen. De dag erna vindt weer een dergelijk transport plaats, maar acties daar tegen vinden niet plaats. Vanuit de haven gaat het naar de opwerkingsfabriek in Sellafield.
Noodverordening: activisten preventief klemgereden
Alweer rijden er transporten van Dodewaard naar Vlissingen en van Borssele richting Frankrijk. Een groep activisten wordt nog voor het transport vertrokken is, op een snelweg in Zeeland klem gereden en alle 22 worden gearresteerd. De politie doet een beroep op de noodverordening die in een deel van Zeeland geldt op de dag dat er nucleaire transporten plaats vinden. Iedereen wordt dezelfde dag nog vrijgelaten, maar krijgt wel een dagvaarding mee.
De rechter vindt dit te ver gaan, er zijn o.a. twijfels over de geldigheid op die plek van de noodverordening en spreekt op 9 oktober iedereen vrij. De officier gaat in hoger beroep. Ondertussen vindt het transport ongestoord plaats
Gezamenlijke transportdag om politie-inzet te beperken
Opnieuw transportdag. Dat jaar al het derde transport van Dodewaard over de weg naar de haven van Vlissingen en het tweede van Borssele per trein naar Frankrijk. Om politie inzet te beperken worden beide transporten nu op dezelfde dag gedaan.
Een week van tevoren had Greenpeace een verbod gekregen om tegen het Borssele transport actie te voeren. Het verbod geldt voor een jaar. Ook zijn er allerlei noodverordeningen afgevaardigd in een aantal gemeentes in Zeeland waar het transport langs komt. Ondanks dat komt het toch tot protesten. Greenpeace probeert een bouwkeet met een kraan op de rails te takelen, om die dan van binnenuit vast te zetten. Maar de ME verhinderd het en de keet komt in de berm. Activisten van Onkruit vergaat niet! zitten aan betonnen vaten vastgeketend op een overweg. De trein moet stoppen en na verloop van tijd tilt een grote shovel vaten en actievoerders van het spoor af. In totaal worden 16 mensen gearresteerd. In Zeeland begint al wat ongenoegen te ontstaan dat er elke keer weer honderden agenten nodig zijn om de transporten te beschermen.
Blokkades bij transport kernafval naar Frankrijk
Het eerste transport sinds jaren van gebruikte brandstof uit de kerncentrale in Borssele wordt vervoerd naar de opwerkingsfabriek in La Hague. Greenpeace heeft met een kort geding nog geprobeert de vergunning te laten vernietigen, maar dat is niet gelukt. Het eerste traject van 2 kilometer van het transport gaat over de weg naar een rangeerterrein waar de container op de trein wordt geladen. Eerst Greenpeace-activisten en later (en verder op) een groepje van o.a. Stop Borssele en Onkruit vergaat niet! hebben zich op verschillende manieren aan de rails vastgemaakt en lukt het om het transport te vertragen. Maar uiteindelijk zorgt de enorme politiemacht ervoor dat het Nederland kan verlaten: totaal 22 arrestaties. Ook in Frankrijk zijn nog acties tegen het transport.
Blokkades bij afvoer splijtstof uit stilgelegde Dodewaard centrale
Na jarenlang wachten en vergunningen die keer op keer werden vernietigd door de Raad van State is het eindelijk zover: het eerste transport met brandstof van de kerncentrale in Dodewaard naar de opwerkingsfabriek in Sellafield (sinds november 1996) kan eindelijk plaatsvinden. Greenpeace en WISE worden nog gedaagd voor de kortgeding rechter om bij voorbaat een verbod op acties te krijgen, maar dat lukt niet: de rechter zal pas uitspraak doen op de dag van het eerste transport. Daardoor ontstaat er echter wel een onduidelijke situatie en komt er van acties minder dan gepland. Wel voert GroenFront blokkadeacties op een tweetal wegen in Dodewaard en Zetten. Doordat ze de acties iets te vroeg beginnen, is iedereen al losgezaagd (ze zitten op de weg met hun armen in vaten met beton) op het moment dat het transport uit de centrale vertrekt. Ondertussen is in Vlissingen het schip dat het afval vervoert naar Engeland geënterd door Greenpeace. Maar als de vrachtwagen met het enorme politie-escorte daar arriveert is ook deze actie door de ME al beëindigd. Later die middag beslist de kortgeding rechter dat acties niet bij voorbaat verboden worden. In hoger beroep wordt er in juni 2001 alsnog een actieverbod van 12 maanden tegen Greenpeace (maar niet tegen WISE) uitgesproken.
Dodewaard verwacht tot eind 2002 elke 5-6 weken uitgewerkte splijtstof naar Sellafield te vervoeren via de haven van Vlissingen.