16 januari 1997: Protest tegen 'Ballenreactor'
|
Zoeken: afval, 2000-2009, Zeeland
Uitkomsten
- 2000-2009:
- de jaren in dit decennium
Snelwegblokkade door overkill politie mislukt
Onder grote politiebewaking rijdt er vanuit Petten een transport met hoogradioactief afval (brandstof van de proefreactor op het ECN-terrein) naar de COVRA in Borssele. Aan dit eerste van drie transporten is veel juridisch en procedureel getouwtrek vooraf gegaan. De ECN zit met haar brandstof in de maag. Normaliter wordt dat getransporteerd naar de VS, waar de reactor ook haar nieuwe brandstof van krijgt. Maar door besluiteloosheid van de HFR-exploitanten om om te schakelen naar andere brandstof, wil de VS het afval niet terug nemen. De reactor moet sluiten als er geen oplossing gevonden wordt. Het afval wordt nu opgeslagen bij de COVRA in een loods voor laag- en middelactief afval. In Zeeland is er veel ongenoegen: ze voelen zich als vuilnisvat gebruikt. Al in april 1999 werden er door Greenpeace 7000 Zeeuwse protestkaarten afgeleverd bij het ministerie van Economische Zaken. Eerder al had de SP bij de COVRA actie gevoerd tegen het voornemen.
Zo’n 25 activisten (voornamelijk van de SP) proberen op de snelweg bij Rilland het transport te blokkeren. Maar de enorme overkill aan politie sluit de groep demonstranten op de parkeerplaats naast de snelweg in, als het transport in de buurt komt. Het is sinds lange tijd weer een eerste poging om tegen hoogradioactieve afval transporten uit kerncentrales actie te voeren.
Milieu-actie niet getolereerd
Opnieuw een blokkade actie van (voornamelijk) SP tegen het transport van hoogradioactief afval van Petten naar de COVRA. Bij Reimerswaal willen de activisten met kruiwagens vlak voor het transport de snelweg op (vlak voor het transport is er altijd een ‘autoloze’ ruimte, omdat niemand het transport mag inhalen en opritten worden afgezet). De aanwezige ME grijpt hard in en er vallen klappen. De activisten snappen iets niet: je mag blijkbaar alles blokkeren (boeren, taxichauffeurs, vrachtwagenchauffeurs, etc), als het maar voor je eigen portemonnee is. Voor het milieu wordt niets getolereerd.
Blokkades bij afvoer splijtstof uit stilgelegde Dodewaard centrale
Na jarenlang wachten en vergunningen die keer op keer werden vernietigd door de Raad van State is het eindelijk zover: het eerste transport met brandstof van de kerncentrale in Dodewaard naar de opwerkingsfabriek in Sellafield (sinds november 1996) kan eindelijk plaatsvinden. Greenpeace en WISE worden nog gedaagd voor de kortgeding rechter om bij voorbaat een verbod op acties te krijgen, maar dat lukt niet: de rechter zal pas uitspraak doen op de dag van het eerste transport. Daardoor ontstaat er echter wel een onduidelijke situatie en komt er van acties minder dan gepland. Wel voert GroenFront blokkadeacties op een tweetal wegen in Dodewaard en Zetten. Doordat ze de acties iets te vroeg beginnen, is iedereen al losgezaagd (ze zitten op de weg met hun armen in vaten met beton) op het moment dat het transport uit de centrale vertrekt. Ondertussen is in Vlissingen het schip dat het afval vervoert naar Engeland geënterd door Greenpeace. Maar als de vrachtwagen met het enorme politie-escorte daar arriveert is ook deze actie door de ME al beëindigd. Later die middag beslist de kortgeding rechter dat acties niet bij voorbaat verboden worden. In hoger beroep wordt er in juni 2001 alsnog een actieverbod van 12 maanden tegen Greenpeace (maar niet tegen WISE) uitgesproken.
Dodewaard verwacht tot eind 2002 elke 5-6 weken uitgewerkte splijtstof naar Sellafield te vervoeren via de haven van Vlissingen.
Actie bij afgezette havendeel voor afval transport
Drie actievoerders worden gearresteerd bij het leuzen schilderen op de containers die in Vlissingen-Oost de haven afschermen waar de container met brandstof uit Dodewaard op het schip wordt geladen. De dag erna vindt weer een dergelijk transport plaats, maar acties daar tegen vinden niet plaats. Vanuit de haven gaat het naar de opwerkingsfabriek in Sellafield.
Gebouw voor hoog-radioactief afval geopend
De koningin opent hoogstpersoonlijk het gebouw voor hoogradioactief afval (HABOG) bij de COVRA in Borssele. Veel maatschappelijke groepen nemen aanstoot aan het feit dat de koningin zich leent voor deze opening van een omstreden faciliteit. Zo plaatsen de Zeeuwse Milieu Federatie en Greenpeace advertenties en roept WISE de koningen in een open brief op niet te gaan. Demonstranten protesteren bij de ingang met spandoeken en rollenspel. De HABOG is omstreden omdat het gepresenteerd wordt als een oplossing voor het radioactief probleem. Voor een beperkte periode (ongeveer 100 jaar) zal het afval hier in opgeslagen worden. Wat er vervolgens de duizenden jaren daarna mee moet gebeuren is nog steeds, na 40 jaar internationaal onderzoek, onduidelijk. De HABOG is buitendijks gebouwd en met de stijging van de zeespiegel is dat geen vertrouwenwekkende locatie.
Vaten visualiseren 'opbrengst' langer open houden Borssele
Ongeveer 150 mensen 'vieren' de dertigste verjaardag van de kerncentrale in Borssele door 600 200-liter vaten 'radioactief afval' op de dijk voor de centrale neer te zetten (meer foto's). Deze vaten symboliseren de hoeveelheid hoogradioactief afval dat in die 30 jaar geproduceerd is. Binnen is de kernenergielobby bijeen. Ze voelen zich gesterkt door het feit dat de centrale minimaal open blijft tot 2013 en vinden dat het tij keert voor kernenergie. Jan Terlouw spreekt zich uit voor nieuwe kerncentrales maar vindt wel dat Nederland te dichtbevolkt is: Oost-Europa zou een goede locatie zijn.
De antikernenergie demonstranten komen af op een oproep door een breed gelegenheidsverbond van de milieuorganisaties Greenpeace, WISE, Natuur en Milieu, Milieudefensie en de Zeeuwse Milieufederatie samen met de politieke partijen SP, GroenLinks en PvdA.
Flinke vertraging voor afvaltransport door blokkade
Activisten van Greenpeace hebben zich vastgeketend aan de spoorlijn tussen de Covra en Goes, om het transport van radioactief te stoppen. Het is een trein met containers hoogradioactief afval van de kerncentrale in Borssele op weg naar de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague. Een stootjuk wordt door Greenpeace op de rails bevestigd om duidelijk te maken dat kernenergie een dood spoor is. Het stootjuk is om 11.15 verwijderd, maar even later zijn verderop opnieuw activisten op het spoor. Daar heeft de politie meer moeite mee en het lukt de politie niet de speciale constructie los te krijgen. Dan maar een heel stuk rails los snijden en vervangen. Dat is pas om 16.30 gelukt, waardoor het transport al met al een flinke vertraging oploopt.
Actie tegen 1ste transport van opwerkingsfabriek terug naar Nederland
Dinsdagmiddag 28 september om 5 uur vertrekt vanuit La Hague de eerste trein met de container met opgewerkt afval richting COVRA. Op woensdagmorgen om 10.40 rijdt de trein onder zware politiebewaking het terrein van de COVRA op. Activisten van Greenpeace is het ondanks de zware beveiliging gelukt om op het terrein van de COVRA en zelfs op de HABOG te komen en te protesteren tegen opwerking en kernenergie. Het is het eerste transport dat terug komt van de opwerkingsfabriek in La Hague (met radioactief afval uit de kerncentrale van Borssele). Uit Sellafield waar het afval uit Dodewaard naar toe is gebracht voor opwerking, wordt voorlopig nog niets terug verwacht. De opwerkingsfabrieken halen bij lange na niet de geplande capaciteit.
Delta wil nieuwe kerncentrale(s)
Het Zeeuwse energiebedrijf Delta start formeel de procedure die in 2011 moet leiden tot het aanvragen van een vergunning voor de bouw van een kerncentrale in Borssele. Ze doet dat door het indienen van een startnotitie bij het ministerie van VROM.
Greenpeace probeert 's morgens vroeg voor de ingang van het Delta-hoofdkantoor in Middelburg een opslagplaats voor radioactief afval te bouwen. Het lukt echter niet om de vaten vlak voor de ingang neer te zetten en dus wordt de opslagplaats aan de overkant van de weg gebouwd. Spandoeken maken duidelijk hoe Greenpeace er over denkt: Tweede Kerncentrale? Gevaarlijk Delta-plan!