22 april 2000: Terreinbezetting Urenco
|
Zoeken: 2000-2009, Zeeland
Uitkomsten
- 2000-2009:
- de jaren in dit decennium
Snelwegblokkade door overkill politie mislukt
Onder grote politiebewaking rijdt er vanuit Petten een transport met hoogradioactief afval (brandstof van de proefreactor op het ECN-terrein) naar de COVRA in Borssele. Aan dit eerste van drie transporten is veel juridisch en procedureel getouwtrek vooraf gegaan. De ECN zit met haar brandstof in de maag. Normaliter wordt dat getransporteerd naar de VS, waar de reactor ook haar nieuwe brandstof van krijgt. Maar door besluiteloosheid van de HFR-exploitanten om om te schakelen naar andere brandstof, wil de VS het afval niet terug nemen. De reactor moet sluiten als er geen oplossing gevonden wordt. Het afval wordt nu opgeslagen bij de COVRA in een loods voor laag- en middelactief afval. In Zeeland is er veel ongenoegen: ze voelen zich als vuilnisvat gebruikt. Al in april 1999 werden er door Greenpeace 7000 Zeeuwse protestkaarten afgeleverd bij het ministerie van Economische Zaken. Eerder al had de SP bij de COVRA actie gevoerd tegen het voornemen.
Zo’n 25 activisten (voornamelijk van de SP) proberen op de snelweg bij Rilland het transport te blokkeren. Maar de enorme overkill aan politie sluit de groep demonstranten op de parkeerplaats naast de snelweg in, als het transport in de buurt komt. Het is sinds lange tijd weer een eerste poging om tegen hoogradioactieve afval transporten uit kerncentrales actie te voeren.
Milieu-actie niet getolereerd
Opnieuw een blokkade actie van (voornamelijk) SP tegen het transport van hoogradioactief afval van Petten naar de COVRA. Bij Reimerswaal willen de activisten met kruiwagens vlak voor het transport de snelweg op (vlak voor het transport is er altijd een ‘autoloze’ ruimte, omdat niemand het transport mag inhalen en opritten worden afgezet). De aanwezige ME grijpt hard in en er vallen klappen. De activisten snappen iets niet: je mag blijkbaar alles blokkeren (boeren, taxichauffeurs, vrachtwagenchauffeurs, etc), als het maar voor je eigen portemonnee is. Voor het milieu wordt niets getolereerd.
Opnieuw blokkade transport mislukt
Zo'n vijftien mensen van de SP, Stop Borssele, Laka en WISE verzamelen zich in de buurt van Vlissingen om hetzelfde transport in Zeeland te blokkeren. Men is van plan pas op het laatste moment in de buurt van de COVRA op de route te komen. Tot nu toe waren alle groepen van tevoren al opgemerkt en waren ze makkelijk in te sluiten. Maar ook nu weet de politie waar ze zitten. Men laat de actievoerders niet met hun materialen (het was de bedoeling zgh. 'driepoten' op de weg te zetten) in de buurt komen; lopend komt men tot 100 meter van de weg waar een overkill aan ME op ze wacht. De actievoerders zien in de verte het transport voorbij rijden. Vier mensen worden gearresteerd en enkele uren vastgehouden.
Conclusie van deze acties moet zijn dat geheimhouding onmogelijk is als er wel openlijk opgeroepen wordt tot acties en de verzamelplek bekend wordt gemaakt.
'Amazing Stroopwafels' tegen transporten
Door de massale ME-inzet bij vorige transporten en het steeds hardere politieoptreden heeft de SP besloten het vierde en laatste transport van de HFR/ECN naar de COVRA niet te blokkeren. Maar dat betekend niet dat er ook geen actie is. De Amazing Stroopwafels, een actie-orkestje zorgt voor een vrolijke sfeer op een parkeerplaats in Zeeland op een demonstratie op het moment dat het transport er langs komt. In eerste instantie moeten ze van de ME ook weg van de parkeerplaats, maar na wat heen en weer gebel met de politieleiding mogen ze daar uiteindelijk blijven staan.
Blokkades bij afvoer splijtstof uit stilgelegde Dodewaard centrale
Na jarenlang wachten en vergunningen die keer op keer werden vernietigd door de Raad van State is het eindelijk zover: het eerste transport met brandstof van de kerncentrale in Dodewaard naar de opwerkingsfabriek in Sellafield (sinds november 1996) kan eindelijk plaatsvinden. Greenpeace en WISE worden nog gedaagd voor de kortgeding rechter om bij voorbaat een verbod op acties te krijgen, maar dat lukt niet: de rechter zal pas uitspraak doen op de dag van het eerste transport. Daardoor ontstaat er echter wel een onduidelijke situatie en komt er van acties minder dan gepland. Wel voert GroenFront blokkadeacties op een tweetal wegen in Dodewaard en Zetten. Doordat ze de acties iets te vroeg beginnen, is iedereen al losgezaagd (ze zitten op de weg met hun armen in vaten met beton) op het moment dat het transport uit de centrale vertrekt. Ondertussen is in Vlissingen het schip dat het afval vervoert naar Engeland geënterd door Greenpeace. Maar als de vrachtwagen met het enorme politie-escorte daar arriveert is ook deze actie door de ME al beëindigd. Later die middag beslist de kortgeding rechter dat acties niet bij voorbaat verboden worden. In hoger beroep wordt er in juni 2001 alsnog een actieverbod van 12 maanden tegen Greenpeace (maar niet tegen WISE) uitgesproken.
Dodewaard verwacht tot eind 2002 elke 5-6 weken uitgewerkte splijtstof naar Sellafield te vervoeren via de haven van Vlissingen.
Greenpeace op koepel kerncentrale Borssele
‘s Morgensvroeg, uren voor een transport naar de opwerkingsfabriek in La Hague zal vertrekken, knippen zes activisten van Greenpeace de omheining rond de kerncentrale in Borssele kapot en twee van hen lukt het om op de koepel te klimmen met een groot spandoek: Stop opwerking. Ze worden uiteindelijk ook gearresteerd. Een afgang voor de beveiliging van de centrale. "Ik ben niet gelukkig met de effectiviteit van onze beveiliging. Daarom zullen we dit voorval goed analyseren, zodat zoiets niet nog eens kan voorkomen", zegt een resolute directeur Bongers.
Blokkades bij transport kernafval naar Frankrijk
Het eerste transport sinds jaren van gebruikte brandstof uit de kerncentrale in Borssele wordt vervoerd naar de opwerkingsfabriek in La Hague. Greenpeace heeft met een kort geding nog geprobeert de vergunning te laten vernietigen, maar dat is niet gelukt. Het eerste traject van 2 kilometer van het transport gaat over de weg naar een rangeerterrein waar de container op de trein wordt geladen. Eerst Greenpeace-activisten en later (en verder op) een groepje van o.a. Stop Borssele en Onkruit vergaat niet! hebben zich op verschillende manieren aan de rails vastgemaakt en lukt het om het transport te vertragen. Maar uiteindelijk zorgt de enorme politiemacht ervoor dat het Nederland kan verlaten: totaal 22 arrestaties. Ook in Frankrijk zijn nog acties tegen het transport.
Gezamenlijke transportdag om politie-inzet te beperken
Opnieuw transportdag. Dat jaar al het derde transport van Dodewaard over de weg naar de haven van Vlissingen en het tweede van Borssele per trein naar Frankrijk. Om politie inzet te beperken worden beide transporten nu op dezelfde dag gedaan.
Een week van tevoren had Greenpeace een verbod gekregen om tegen het Borssele transport actie te voeren. Het verbod geldt voor een jaar. Ook zijn er allerlei noodverordeningen afgevaardigd in een aantal gemeentes in Zeeland waar het transport langs komt. Ondanks dat komt het toch tot protesten. Greenpeace probeert een bouwkeet met een kraan op de rails te takelen, om die dan van binnenuit vast te zetten. Maar de ME verhinderd het en de keet komt in de berm. Activisten van Onkruit vergaat niet! zitten aan betonnen vaten vastgeketend op een overweg. De trein moet stoppen en na verloop van tijd tilt een grote shovel vaten en actievoerders van het spoor af. In totaal worden 16 mensen gearresteerd. In Zeeland begint al wat ongenoegen te ontstaan dat er elke keer weer honderden agenten nodig zijn om de transporten te beschermen.
Noodverordening: activisten preventief klemgereden
Alweer rijden er transporten van Dodewaard naar Vlissingen en van Borssele richting Frankrijk. Een groep activisten wordt nog voor het transport vertrokken is, op een snelweg in Zeeland klem gereden en alle 22 worden gearresteerd. De politie doet een beroep op de noodverordening die in een deel van Zeeland geldt op de dag dat er nucleaire transporten plaats vinden. Iedereen wordt dezelfde dag nog vrijgelaten, maar krijgt wel een dagvaarding mee.
De rechter vindt dit te ver gaan, er zijn o.a. twijfels over de geldigheid op die plek van de noodverordening en spreekt op 9 oktober iedereen vrij. De officier gaat in hoger beroep. Ondertussen vindt het transport ongestoord plaats
Borssele onmiddellijk dicht!
Greenpeace beklimt opnieuw de koepel van de kerncentrale in Borssele: de kerncentrale dient onmiddellijk gesloten te worden, maar uiterlijk voor 1-1-2004. Een dag later begint in Den Bosch het proces over die sluitingsdatum. In 1994 was die sluitingsdatum overeengekomen door regering en exploitant en vervolgens vastgelegd in een vergunningswijziging. Na vernietiging daarvan door de Raad van State is er nu een rechtzaak om de sluiting af te dwingen.
Vier van de zes activisten worden voordat ze op de koepel zijn aangehouden, de twee overigen komen wel bovenop. Nauwelijk een half jaar eerder, na een vorige 'koepelbezetting' had de directeur nog gezegd dat activisten op de koepel niet nog een keer mocht gebeuren.