12 mei 1979: Eerste blokkade-aktie BAN
|
Zoeken: Transporten, Overijssel
Uitkomsten
- Overijssel:
- Provincie Overijssel
Zelfde transport opnieuw geblokkeerd
Twee keer per week rijden er transporten (3 á 4 vrachtwagens) met UF6 van Rotterdam naar de UCN in Almelo. Uraniumhexafluoride (UF6) is een licht radioactief, maar zeer giftig, gas. Om uranium te kunnen verrijken door middel van ultracentrifuge zoals in Almelo gebeurt, moet het een gas zijn. De transporten komen uit Springfields (Groot-Brittannië) en het uranium komt voor een deel uit Namibië.
In Almelo, vlak voor de UCN, wacht ook een groep activisten op het transport met UF6. In tegenstelling tot de blokkade eerder op de snelweg wordt deze meteen zeer hardhandig ontruimd. De ME, die vanaf de blokkade in Apeldoorn met de vrachtwagens meerijdt, is duidelijk gefrustreerd en slaat iedereen keihard van de weg.
De publiciteit die de actie krijgt is kwantitatief veel, maar kwalitatief slecht; niemand van de pers lijkt de moeite te hebben genomen om de brochure over de transporten 'Uraniumhexafluoride; snel weg van de snelweg' die ze hebben ontvangen, door te lezen. Daardoor blijft het in de berichtgeving onduidelijk wat UF6 precies is. Dat veranderd een half jaar later als de Mont Louis met aan boord containers UF6, na een aanvaring op de Noordzee zinkt.
De blokkade actie is de eerste actie van de basisgroepen onder de nieuwe naam: Basisgroepen tegen Kerngeweld en Militarisme.
20 actievoerders blokkeren 14 vrachtwagens
Actievoerders blokkeren maar liefst 14 vrachtwagens die het Urenco-terrein in Almelo willen verlaten met verrijkt uranium. Een aantal van de 20 activisten heeft zich aan de hekken vastgeketend. Het duurt drie uur voor de politie ingrijpt en ze verwijdert. Het is één van de activiteiten in een Actieweek van 16-23 juli georganiseerd door NENO (Nederland Euregionaal Nucleair Overleg) en het Urenco-overleg.
Protest tegen export van verarmd uranium naar Rusland
In Hengelo houden tientallen actievoerders voornamelijk van de SP (Socialistiese Partij) in de nacht van 22 op 23 juni een lawaaiactie tegen een transport met verarmd uranium. De trein met 19 wagons komt van de verrijkingsfabriek in Gronau (Duitsland) en is op weg naar de haven van Rotterdam om naar Rusland vervoerd te worden. Het verarmde uranium wordt daar herverrijkt tot het niveau van natuurlijk uranium, waarna het terugkomt om in Almelo weer verder verrijkt te worden, zodat het geschikt is voor gebruik in kerncentrales. Groot probleem is dat enorme bergen uraniumafval feitelijk geëxporteerd worden, omdat maar een klein gedeelte terugkomt. En natuurlijk, zo zeggen de actievoerders, is gesleep met radioactief materiaal altijd gevaarlijk.
Opnieuw protest tegen export afval naar Rusland
Zo'n dertig activisten demonstreren in Hengelo tegen een transport van Gronau naar Rotterdam met uranium. Van de in grote hoeveelheid aanwezige sneeuw wordt dankbaar gebruik gemaakt om de trein met 13 wagons te bekogelen met sneeuwballen. Tegen het transport was ook in Gronau en Muenster al veelvuldig actie gevoerd. Ook vorig jaar was er in Hengelo een actie tegen een dergelijk transport. De belangstelling om met anti-kernenergie acties mee te doen lijkt, zeker ook in de grensstreek, te groeien. De wagons vervoeren verarmd uranium dat naar Rusland gebracht wordt waar het herverrijkt wordt tot natuurlijk niveau en waar heel veel radioactief afval achterblijft.
Opnieuw transport naar Rusland
In de avond van 25 januari vertrekt er vanuit Gronau opnieuw een trein met verarmd uranium op weg naar Rusland. Net als vorige keren wordt bij Hengelo door de SP en NENO (het Nederlands Euregionaal Nucleair Overleg) actie gevoerd als de trein passeert. Ook Urenco Almelo vervoert verarmd uranium naar Rusland, maar per vrachtwagen, en dus veel moeilijker te 'spotten' en actie tegen te voeren.
Opnieuw protest tegen dumpen afval in Rusland
Leden van GroenLinks Overijssel demonstreren op het station van Almelo tegen een transport van verarmd uranium van Gronau naar Rotterdam. Urenco, de eigenaar van de fabriek in Gronau (en die in Almelo) verscheept enorme hoeveelheden verarmd uranium naar Rusland onder het mom van herverrijking. Feit is echter dat verreweg het meeste materiaal in Rusland blijft en het daardoor in feite dumpen van radioactief afval wordt. De transporten vinden regelmatig plaats en stuiten vooral in Duitsland en Rusland op veel tegenstand.
De containers worden vervoerd met het schip MV Doggersbank van de in Delfzijl gevestigde rederij Wagenborg. Diezelfde rederij vervoerde begin jaren '80 ook het radioactief afval dat in zee werd gedumpt.
Weer transport naar Rusland; opnieuw protest
Ongeveer 35 mensen demonstreren in Hengelo (Ov.) tegen de verarmd uranium transporten van Gronau naar de Rotterdamse Waalhaven. Vandaar wordt het per schip naar Rusland vervoerd. Volgens de demonstranten is het gewoon het exporteren van radioactief afval en heeft Urenco er een groot financieel voordeel van om het niet in West-Europa op te hoeven slaan. Het is duidelijk dat de bekendheid van de transporten en de oppositie er tegen nu ook in Nederland toeneemt. Het transport loopt overigens ernstige vertraging op door een brand in een trein bij Borne. UF6 is chemisch zeer gevaarlijk, zeker als het in contact komt met water (luchtvochtigheid).
Demonstratie bij congres over UF6
Op 14 en 15 mei is er een bijeenkomst voor de nucleaire industrie over Uraniumhexafluoride (UF6) georganiseerd door Urenco. Die vindt plaats in het Theaterhotel in Almelo en de gasten gaan daar op zondagavond 13 mei gezellig eten. Zo’n 20 mensen demonstreren bij de ingang tegen de bijeenkomst, tegen kernenergie in het algemeen en tegen de export van uranium naar Rusland in het bijzonder.
Vertraging trein met uranium voor Rusland
Ongeveer 20 mensen demonstreren op deze woensdagavond op het station in Hengelo tegen de verarmd uranium transporten van Gronau en Almelo naar de Rotterdamse Waalhaven. Vandaar wordt het per schip naar Rusland vervoerd. Volgens de demonstranten is het gewoon het exporteren van radioactief afval en heeft Urenco er een groot financieel voordeel van om het niet in West-Europa op te hoeven slaan. De activisten in Hengelo zien de trein niet; die blijkt namelijk geblokkeerd te worden vlak over de grens in Duitsland. Het duurt uiteindelijk zes uur voor de trein verder richting Rotterdam kan rijden.