30 januari 1982: Solidariteit met "plakkers'
|
Zoeken: kernenergie, blokkade, Zeeland
Uitkomsten
- blokkade:
- Het voorkomen dat een ruimte (werkplek) betreden wordt. Dat kan door middel van fysieke lichamen of bijv. een ketting
Opnieuw blokkade bouwverkeer Borssele
‘Om alle eerdere protesten te ondersteunen’, blokkeren voor de derde keer in twee weken, tientallen leden van de actiegroep ‘Stop Borssele’, het toegangshek naar het bouwterrein van de in aanbouw zijnde atoombunker op het terrein van de kerncentrale. “Tevens willen wij door middel van deze blokkade de bouw van de atoombunker vertragen en met de werknemers diskussiëren over kernenergie en werkgelegenheid.” ‘Stop Borssele’ wil er nogmaals op wijzen dat ze niet de bouwvakkers verantwoordelijk stellen voor de bouw, maar “het beleid van de provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij en de diverse overheden.”
Blokkade Borssele
Ook als reactie op Tsjernobyl een blokkade in Borssele, georganiseerd door 'Stop Borssele' en het Zeeuws Platform tegen Kernenergie. Deze openbaar aangekondigde blokkade verloopt zonder ingrijpen van de politie. Er nemen ongeveer 400 mensen aan deel. Een deel van de poorten wordt met kettingen afgesloten. De middagploeg is al uren eerder in de centrale aanwezig. De (nieuwe) directeur van de KCB: "We hebben begrip voor de onrust, die onder de bevolking is ontstaan door de ramp in de Russische kerncentrale. Daarom willen we niet provoceren".
Flinke vertraging voor afvaltransport door blokkade
Activisten van Greenpeace hebben zich vastgeketend aan de spoorlijn tussen de Covra en Goes, om het transport van radioactief te stoppen. Het is een trein met containers hoogradioactief afval van de kerncentrale in Borssele op weg naar de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague. Een stootjuk wordt door Greenpeace op de rails bevestigd om duidelijk te maken dat kernenergie een dood spoor is. Het stootjuk is om 11.15 verwijderd, maar even later zijn verderop opnieuw activisten op het spoor. Daar heeft de politie meer moeite mee en het lukt de politie niet de speciale constructie los te krijgen. Dan maar een heel stuk rails los snijden en vervangen. Dat is pas om 16.30 gelukt, waardoor het transport al met al een flinke vertraging oploopt.