26 april 2002: Verwevenheid nucleaire en militaire bedrijvigheid
|
Zoeken: tegen, rederij/transportbedijf, 1980-1989
Uitkomsten
- Lobby & bedrijven:
- actie bij een lobby-organisatie of een bedrijf
- 1980-1989:
- de jaren in dit decennium
'Schaadt het niet, dan baat het niet'
In het hoofdkantoor van rederij Wagenborg in Delfzijl; de eigenaar van het dumpschip 'De Scheldeborg', wordt ingebroken. De hele inventaris van een aantal kantoren wordt vernield: afbijtmiddel in de computers, leuzen kalken, verf op en in apparatuur, etc. De schade is groot. Uit de persverklaring: "Schade toebrengen, vernielen en sabotage is een onderdeel geworden van de strijd tegen kernenergie. Schaadt het niet, dan baat het niet! Bedrijven die bunkers gaan bouwen voor tijdelijke opslag op land, of die bv boortorens gaan plaatsen bij zoutkoepels, die bedrijven kunnen rekenen op onze vernielzucht. En reken maar dat het leuk is om te vernielen!"
Transportbedrijf dumpingen: vrachtwagens in vlammen
'Geen Dumping 83' slaat opnieuw toe. Dit keer bij het transportbedrijf Boudesteyn in Beverwijk. Vijf vrachtwagens branden helemaal uit. Boudesteyn was betrokken bij het vervoeren van het afval van Petten naar Den Helder. Uit de persverklaring: "Want het gaat niet alleen om dumpen in zee, niet alleen om het probleem nucleair-afval; we willen geen kernenergie. Protesteren tegen de dumpingen is protesteren tegen kernenergie en vechten tegen de machthebbers die ons daar mee opzadelen".
UF6-transporten op personen-ferry
Rotterdamse antikernenergie groepen protesteren in de haven tegen het vervoer van radioactieve stoffen. Uit onderzoek van de antikernenergie-beweging is gebleken dat UF6 (Uranium hexafluoride) voor de Urenco verrijkingsfabriek in Almelo meerdere keren per week op een personen ferry van en naar Engeland vervoert wordt. Mensen die op deze dag met de veerboot reizen worden op allerlei manieren op de hoogte gesteld van de risico's van deze transporten.