20 april 1981: Steentje bijdragen aan sluiting Dodewaard
|
Zoeken: dodewaard, blokkade, Transporten, Zeeland
Uitkomsten
- blokkade:
- Het voorkomen dat een ruimte (werkplek) betreden wordt. Dat kan door middel van fysieke lichamen of bijv. een ketting
Blokkades bij afvoer splijtstof uit stilgelegde Dodewaard centrale
Na jarenlang wachten en vergunningen die keer op keer werden vernietigd door de Raad van State is het eindelijk zover: het eerste transport met brandstof van de kerncentrale in Dodewaard naar de opwerkingsfabriek in Sellafield (sinds november 1996) kan eindelijk plaatsvinden. Greenpeace en WISE worden nog gedaagd voor de kortgeding rechter om bij voorbaat een verbod op acties te krijgen, maar dat lukt niet: de rechter zal pas uitspraak doen op de dag van het eerste transport. Daardoor ontstaat er echter wel een onduidelijke situatie en komt er van acties minder dan gepland. Wel voert GroenFront blokkadeacties op een tweetal wegen in Dodewaard en Zetten. Doordat ze de acties iets te vroeg beginnen, is iedereen al losgezaagd (ze zitten op de weg met hun armen in vaten met beton) op het moment dat het transport uit de centrale vertrekt. Ondertussen is in Vlissingen het schip dat het afval vervoert naar Engeland geënterd door Greenpeace. Maar als de vrachtwagen met het enorme politie-escorte daar arriveert is ook deze actie door de ME al beëindigd. Later die middag beslist de kortgeding rechter dat acties niet bij voorbaat verboden worden. In hoger beroep wordt er in juni 2001 alsnog een actieverbod van 12 maanden tegen Greenpeace (maar niet tegen WISE) uitgesproken.
Dodewaard verwacht tot eind 2002 elke 5-6 weken uitgewerkte splijtstof naar Sellafield te vervoeren via de haven van Vlissingen.
Gezamenlijke transportdag om politie-inzet te beperken
Opnieuw transportdag. Dat jaar al het derde transport van Dodewaard over de weg naar de haven van Vlissingen en het tweede van Borssele per trein naar Frankrijk. Om politie inzet te beperken worden beide transporten nu op dezelfde dag gedaan.
Een week van tevoren had Greenpeace een verbod gekregen om tegen het Borssele transport actie te voeren. Het verbod geldt voor een jaar. Ook zijn er allerlei noodverordeningen afgevaardigd in een aantal gemeentes in Zeeland waar het transport langs komt. Ondanks dat komt het toch tot protesten. Greenpeace probeert een bouwkeet met een kraan op de rails te takelen, om die dan van binnenuit vast te zetten. Maar de ME verhinderd het en de keet komt in de berm. Activisten van Onkruit vergaat niet! zitten aan betonnen vaten vastgeketend op een overweg. De trein moet stoppen en na verloop van tijd tilt een grote shovel vaten en actievoerders van het spoor af. In totaal worden 16 mensen gearresteerd. In Zeeland begint al wat ongenoegen te ontstaan dat er elke keer weer honderden agenten nodig zijn om de transporten te beschermen.